Tuky

apríl 2, 2012 0 komentárov Zdieľať Zobrazení :  3062
tuky v potravinách - fast food

Tuky v strave a nadváha

Všetci potrebujeme v strave trochu tuku. Ale akonáhle prijímame príliš veľa tuku, je pravdepodobné, že priberieme na váhe. Potraviny s vysokým obsahom tukov majú vyššiu energetickú hodnotu. Nadváha zvyšuje riziko vážnych zdravotných problémov, ako sú srdcové choroby, diabetes mellitus 2. typu a vysoký krvný tlak.

Neznamená to však, že všetky tuky sú zlé. V jedálničku potrebujeme tuk, pretože pomáha telu vstrebávať určité živiny. Tuk je zdrojom energie, a poskytuje základné mastné kyseliny, ktoré telo nemôže samo vyrobiť.

Existujú dva hlavné typy tukov v strave: nasýtené tuky a nenasýtené tuky.

Nasýtené a nenasýtené tuky obsahujú rovnaké množstvo kalórií. Ale ako súčasť zdravej výživy, by sme mali znížiť príjem potravín s vysokým obsahom nasýtených tukov, a namiesto toho jesť potraviny, ktoré sú bohaté na nenasýtené mastné kyseliny.

Nasýtené tuky

Existujú tuky, ktoré sa nazývajú nasýtené mastné kyseliny. Tieto tuky zvyšujú hladinu cholesterolu, čo zvyšuje riziko srdcových ochorení. Preto, ak chcete znížiť príjem tukov, vyraďte z jedálnička nasýtené tuky a nahraďte ich potravinami, ktoré obsahujú nenasýtené mastné kyseliny.

Priemerný človek by nemal zjesť viac než 30 g nasýtených tukov denne.
Priemerná žena by nemala zjesť viac než 20 gramov nasýtených tukov denne.

Tuky v krvi

Konzumácia stravy s vysokým obsahom nasýtených tukov môže spôsobiť zvýšenie hladiny cholesterolu v krvi. Zvýšenou hladinou cholesterolu sa zvyšuje aj riziko ochorenia srdca.

Potraviny s vysokým obsahom nasýtených tukov

  • mastné kusy mäsa
  • mäsové výrobky, vrátane párkov a koláčov
  • maslo a sadlo
  • syry, najmä tvrdý syr
  • smotana, kyslá smotana a zmrzlina
  • niektoré slané občerstvenie a čokoládové cukrovinky
  • sušienky, koláče a pečivo

Nenasýtené tuky = zdravé tuky

S vyšším obsahom nenasýtených tukov v potrave miesto nasýtených tukov môžete pomôcť pri znižovaní hladiny cholesterolu v krvi.

Nenasýtené tuky sa nachádzajú

  • tučné ryby ako losos, čerstvý tuniak a makrela
  • avokádo
  • orechy a semená
  • slnečnicové a olivové oleje

Trans-tuky

Trans-tuky sa v prírode vyskytujú v nízkych koncentráciách v niektorých potravinách. Medzi ne patrí napríklad mäso, mliečne výrobky a tiež môžu byť v potravinách, ktoré obsahujú hydrogenovaný rastlinný olej.
Rovnako ako nasýtené tuky, môžu trans-tuky zvýšiť hladinu cholesterolu v krvi. To je dôvod, prečo sa odporúča prijímať trans-tuky maximálne do 2 % energie za deň. U dospelých je to viac ako 5 g denne.

Tuky na obaloch

Výživové etikety na obaloch potravín vám môže pomôcť pri znižovaní celkového obsahu tukov a nasýtených tukov.

Štítky obsahujúce údaje o výživovej hodnote sú zvyčajne na zadnej strane balenia potravín. Táto značka vám povie, koľko tuku a nasýtených tukov je obsiahnuté v 100 g potraviny, a niekedy je uvedené množstvo na jednu porciu.

Ilustračné foto © Jacek Chabraszewski - Fotolia.com

Prečítajte si viac: Vitamín B1 - tiamín




Diskusia k článku Tuky

komentárov

Powered by Facebook Comments

Podobné články


Diskusia k článku Tuky