Soľ

marec 27, 2012 0 komentárov Zdieľať Zobrazení :  3721
zdravé stravovanie a soľ

Soľ, chemickým názvom chlorid sodný bežným názvom kuchynská soľ je známy už dlhé roky. Sodík a chlorid pomáhajú udržiavať hladinu tekutín v tele vo vyváženom stave.

Chlorid pomáha telu stráviť potravu, pretože je zásadnou zložkou žalúdočných štiav v žalúdku a v črevách.

Soľ a jej zdroje

Soľ sa prirodzene vyskytuje na nízkej úrovni vo všetkých potravinách. Soľ sa však pridáva do mnohých spracovaných potravín, ako sú napríklad:

  • hotové jedlá
  • mäsové výrobky, slanina
  • niektoré raňajkové cereálie
  • syr
  • niektorá konzervovaná zelenina
  • chlieb

Koľko soli potrebujeme

Denne by sa nemalo prijať viac ako 6 g soli (2,4 g sodíka). V priemere však ľudia skonzumujú až 9,5 g soli (asi 3,7 g sodíka).

Soľ v potravinách, ako sa jej vyhnúť

  • kontrolujte potravinové štítky a vyberajte si potraviny s menším obsahom solí
  • vyberajte si konzervovanú zeleninu a strukoviny bez pridanej soli
  • používajte omáčky (napríklad sójová omáčka) mierne, pretože často obsahujú vysoký obsah soli
  • jedzte menej slané pochúťky, patria sem napríklad sušienky a slané oriešky
  • pridávajte menej soli do varenia, používajte na dochutenie jedál bylinky a koreniny
  • jedlo najprv ochutnajte, ak je málo slané, potom pridajte ďalšiu soľ

Čo spôsobuje veľa soli

Príliš veľa soli je spojené so zvýšením krvného tlaku (hypertenzia), čím sa zvyšuje riziko mŕtvice a infarktu.

Foto © Laurentiu Iordache - Fotolia.com

Prečítajte si viac: Zinok




Diskusia k článku Soľ

komentárov

Powered by Facebook Comments

Podobné články


Diskusia k článku Soľ