Prečo by nemala chýbať cvikla na tanieri

apríl 3, 2013 0 komentárov Zdieľať Zobrazení :  6025
cvikla a jej vplyv na zdravie človeka

Cvikla nepatrí ku každodenným zložkám nášho jedálnička. Napriek tomu je to zelenina so širokospektrálnym účinkom na naše zdravie, ale aj krásu. Jej veľkou výhodou je rýchla príprava, zaujímavá chuť a nevšedná farba, ktorú môžeme využiť aj ako dekoračný prvok na tanieri.

Diétna cvikla

Veľkým plusom cvikly, alebo tzv. červenej repy je, že neobsahuje takmer žiadne nenasýtené a nasýtené tuky, čo z nej robí ideálnu diétnu potravinu. Má jemne sladkastú chuť, ktorá pomáha v boji s túžbou po sladkostiach a rôznych sladkých dobrôtkach. Cukor obsiahnutý v cvikle je výborným palivom pre náš organizmus.

Cvikla a vitamíny

Cvikla obsahuje veľa vitamínov a stopových prvkov ako sodík, vápnik a horčík. V boji s nachladnutiami a oslabenou imunitou sa určite hodí vysoký obsah vitamínu A a C a niacínu.

Cviklu by si mali obľúbiť najmä tehotné ženy a ženy plánujúce potomstvo, pretože obsahuje veľké množstvo kyseliny listovej, ktorá podporuje rast nových buniek. Má aj ochranné účinky na srdce a blahodarný vplyv na červené krvinky.

Netreba zabúdať ani na vlákninu, ktorá podporuje trávenie, pomáha odstraňovať z tela toxíny a má vynikajúce sýtiace vlastnosti. Tento červený bojovník sa osvedčil v boji s niektorým druhmi rakoviny, hlavne však rakovinou hrubého čreva, pretože má očistný účinok a obnovuje zdravé sliznice čreva.

Dostupnosť cvikly

Veľkou výhodou cvikly je jej celoročná dostupnosť a fakt, že sa môže konzumovať upravená na mnoho spôsobov a taktiež aj v surovej forme. Stačí si ju uložiť do chladničky a párkrát za deň si odrezať plátok a dochutiť si ním jedlo.

Vďačnou formou je aj cviklová šťava, ktorá už pri vypití 50 až 100 ml dvakrát denne zlepšuje problémy s krvou (málokrvnosťou), vypadávaním vlasov, či problémami s pokožkou. Pozor však na množstvo vypitej šťavy, hlavne ak s cviklovou šťavou len začíname. Viac ako 100 ml vypitých na jeden dúšok môže vyvolať nevoľnosť, zvracanie, či až príliš silnú očistnú reakciu. Preto je cviklovú šťavu vhodné riediť s inou ovocnou či zeleninovou šťavou a postupne pomer cviklovej šťavy zvyšovať.

Cviklu môžeme označiť ako jednu z univerzálnych potravín, ktorá by mala patriť do nášho jedálnička podobne ako napríklad zemiaky. Existuje mnoho inšpiratívnych receptov na jej prípravu a podávanie. Vyskúšajte si pripraviť napríklad cviklu so zázvorom.

Ilustračné foto Fotolia.com

Prečítajte si viac: Marhule a ich zdravotné výhody


Značky: cvikla


Diskusia k článku Prečo by nemala chýbať cvikla na tanieri

komentárov

Powered by Facebook Comments

Podobné články


Diskusia k článku Prečo by nemala chýbať cvikla na tanieri