Je pitie kávy zdravé?

apríl 8, 2013 0 komentárov Zdieľať Zobrazení :  5674
káva a jej účinky

Zrnková, mletá, instantná či obilná? Káva je tu s nami každý deň už viac ako štyri storočia. Niekoľko generácií vedcov sa snaží zistiť či naozaj prospieva nášmu zdraviu, alebo sú jej účinky skôr nežiaduce.

Čierna káva alebo sladká káva

Väčšina vedcov používa vo svojich výskumoch čiernu kávu bez prísad. Je však naozaj tou najnebezpečnejšou pre naše zdravie? Kaviarne a reštaurácie ponúkajú rôzne kávové špeciality, ktoré často obsahujú viac tuku a cukru ako samotnú kávu. Ľadová káva so šľahačkou obsahuje napríklad až 500 kalórii, čo je 25 % denného odporúčaného energetického príjmu pre dospelú osobu. Viacnásobné pitie takýchto „špecialít“ vedie k nárastu hmotnosti, obezite a komplikáciám, ktoré s týmto ochorením súvisia (diabetes mellitus 2. typu).

Aké množstvo kávy je zdravé

Odporúčaná denná dávka kofeínu je 200 až 300 mg, teda dve až štyri šálky kávy. Ak sa toto množstvo pravidelne prekračuje, hrozí nespavosť, nervozita, podráždenosť, zrýchlený tep, či podráždenie žalúdka.

Zvýšené riziko predstavuje interakcia kávy s niektorými liečivami a výživovými doplnkami. Niektoré totiž bránia vstrebávaniu kofeínu, alebo zvyšujú jeho koncentráciu, preto je dobré poradiť sa s lekárom prípadne riadiť sa príbalovým letákom.

Káva a zdravie

Káva má však aj veľa pozitívnych účinkov. Mnohí oceňujú jej vzácnu vlastnosť postaviť ráno človeka na nohy, prebudiť a nakopnúť mozog. Táto navonok subjektívna vlastnosť je dokázaná mnohými novodobými výskumami, ktoré potvrdzujú, že kofeín je účinný v boji s Alzheimerovou a Parkinsonovou chorobou. Má totiž vplyv na kognitívne funkcie, pamäť a normalizuje činnosť mozgu. Podľa iných štúdii káva zvyšuje pocit šťastia, harmónie a obsahuje antioxidanty (3-flavanoid, kyselina hydroxycinnamová, metylpyridinium).

Výskumy s kávou

Podľa výskumov Harvardskej univerzity, pitie nefiltrovanej kávy vo väčších množstvách počas dňa, môže zvyšovať hladinu cholesterolu v krvi. Ak máte genetickú predispozíciu, môže stáť aj za ochoreniami srdca a kardiovaskulárneho systému.

Ak vás neoslovila tradičná chuť kávy, vyskúšajte jej obilnú „sestru“, ktorá navyše obsahuje aj vlákninu efektívne pôsobiacu na funkciu čriev a zažívania.

Ak chcete schudnúť, prečítajte si článok o tom, ako pomáha zelená káva pri chudnutí.

Ilustračné foto Fotolia.com





Diskusia k článku Je pitie kávy zdravé?

komentárov

Powered by Facebook Comments

Podobné články


Diskusia k článku Je pitie kávy zdravé?