Dôležité minerály – vápnik, horčík

3 mája, 2012 0 komentárov Zdieľať Zobrazení :  3129
zdroje horčíku - tekvicové jadrá

Vápnik

Vápnik je minerál, ktorý je najviac zastúpený v ľudskom tele.

Vápnik tvorí dôležitú súčasť pri tvorbe kostí a zubov. Vápnik hrá úlohu pre zdravie a stavbu kostí. Kosti sa neustále obnovujú a premieňajú a každý rok sa v kostiach vymení približne 20 % vápnika.

Dostatočný prísun vápnika je nevyhnutný pre dojčiace matky, nakoľko sa využíva pri tvorbe mlieka pre dieťa. Ovplyvňuje taktiež permeabilitu bunkových membrán a steny krvných ciev. Je nevyhnutným hemokoagulačným faktorom, taktiež ovplyvňuje dráždivosť svalov a prenos nervových podráždení.

Nedostatok vápnika

Nedostatok vápnika je pomerne častý hlavne u starších ľudí, detí a žien.

Nedostatok vápnika je zapríčinené nedostatočným zastúpením v strave a nedostatkom vitamínu D, ktorý je potrebný pre resorpciu vápnika. U starších ľudí s nedostatkom pohybu dochádza k vyplavovaniu vápnika do moču počas spania. Ohrozené sú taktiež deti, ktoré majú nevyváženú stravu. Ohrozenou skupinou sú aj ženy, ktoré sú tehotné alebo práve dojčia, kedy je u nich príjem vápnika veľmi dôležitý.

Ochorenia z nedostatku vápnika

Dlhší nedostatok tohto minerálu spôsobuje nasledovné ochorenia:

Krivica – rachitída

Krivica sa vyskytuje u detí vo veku do dvoch rokov. Ich kosti zmäknú a začnú sa deformovať. Rachitída je výsledkom nedostatku vitamínu D a vápnika. Typickými príznakmi sú neskoršie prerezávanie zubov, deti sú nekľudné, málo spia, hrudná kosť vyčnieva dopredu, kosti lebky sú mäkké. Lebka ma pri rachitíde typický hranatý tvar a fontanela je otvorená ešte v dvoch rokoch. Nohy sú zakryvené do písmena X alebo O.

Osteoporóza

Osteoporóza je ochorenie, ktoré sa prejavuje rednutím kostí. Kosti sa stávajú krehké a veľmi ľahko sa lámu. Príčinami sú nedostatok vápnika, flóru, nedostatočné zaťaženie kostí a hormonálne poruchy. Osteoporóza sa vyskytuje hlavne u žien v menopauze.

Osteomalácia

Osteomalácia je mäknutie kostí, ktoré je zapríčinené nedostatkom vitamínu D a nedostatkom vápnika, čo vedie k demineralizácii kostí.

Zubný kaz

Nedostatok vápnika spôsobuje taktiež zvýšený výskyt zubného kazu.

Nadbytok vápnika

Vyšší príjem vápnika nie je vhodný. Pri prijímaní dávok vyšších ako 2000 mg vápnika denne, sa môže zvýšiť hladina vápnika v krvi a moči, čo môže podporiť tvorbu vápenatých nánosov na stenách ciev a zvýšenie tvorby kameňov v močovej rúre.

Straty vápnika

Vstrebávanie vápnika v tráviacej sústave je ovplyvnené vitamínom D a to tak, že vstrebávanie sa zhoršuje nedostatkom vitamínu D. Zvýšené straty vápnika z tela sú spôsobené nadbytočným konzumom cukrov, alkoholu, kávy a živočíšnych bielkovín. Taktiež aj konzumácia zinkových preparátov môže spôsobovať zvýšené straty vápnika.

Denné dávky vápnika

deti (0 – 8 rokov): 600 mg

deti (9 – 14 rokov): 700 mg

deti (15 – 17 rokov): 600 mg

dospelí: 500 mg

ženy v posledných troch mesiacoch tehotenstva a pri dojčení: 1200 mg

Potravinové zdroje vápnika (mg/100 g)

mak (1448), syr Parmezán (1200), syr Ementál (1000), syr Eidam (800), sezam (887), sója (393), ľan (260), mandle (250), lieskovce (220), figy sušené (218), kel kučeravý (210), cícer (140), špenát (125), mlieko, jogurt, kefír (120), brokolica (100), pór (80), kaleráb (70)

 

Horčík

Horčík je dôležitý minerál, ktorý ovplyvňuje látkovú premenu vápnika a fosforu. Je nevyhnutným minerálom pri metabolizme vitamínu C, účinkuje proti stresu a depresiám. Je nevyhnutný pre stavbu kostí, zubov a nemožno ho nahradiť vápnikom. Horčík zabraňuje tvorbe vápenatých kamienkov a pri ukladaní vápnika v obličkách a pôsobí preventívne proti infarktom.

Nedostatok horčíka

Nedostatok horčíka v organizmu spôsobuje dekalcifikáciu kostného tkaniva. Príznakmi dekalcifikácie sú kŕče, zvýšená dráždivosť, zvýšené vylučovanie slín, slzenie a stenčovanie kože.

Nadbytok horčíka

Pri zvýšenej hladine horčíka v organizme nastáva utlmenie nervovej sústavy. Vzniká tak apatia a môžu dokonca zlyhať aj dýchacie centrá.

Denné dávky horčíka

dospelí: 300 – 400 mg

tehotné a dojčiace ženy viac

Potravinové zdroje horčíka (mg/100 g)

tekvicové jadrá (534), slnečnicové jadrá (400), ľan (350), mak (331), sezam (322), pšeničné klíčky sušené (250), proso (200), pšenica (150), ovsené vločky (140), fazuľa biela (130), hrach sušený (107), pohánka (100), šošovica (80), špenát (60), syr Eidam (60), kukurica cukrová (46), kaleráb (45), banán (40).

Ilustračné foto © womue - Fotolia.com

Prečítajte si viac: Voda a pitný režim




Diskusia k článku Dôležité minerály – vápnik, horčík

komentárov

Powered by Facebook Comments

Podobné články


Diskusia k článku Dôležité minerály – vápnik, horčík