Dôležité minerály – jód, fluór

máj 18, 2012 0 komentárov Zdieľať Zobrazení :  4364
zdroje jódu - morská soľ

Jód

Jód je dôležitý na tvorbu hormónu tyroxínu. Jód prijatý z potravy sa sústreďuje v štítnej žľaze, kde sa produkuje hormón tyroxín. Tyroxín ovplyvňuje spaľovanie tukov a tvorbu energie, rast vlasov, nechtov, kože a zubov a mentálne funkcie.

Nedostatok jódu

Nedostatok jódu v strave sa môže prejaviť viacerými spôsobmi. Môžu nastať aj nasledovné poruchy:

Struma

Struma je ochorenie štítnej žľazy, pri ktorom nastáva jej zväčšenie. Je to ochorenie, ktoré je typické pri nedostatku jódu v potrave. Struma sa vyskytuje často v oblastiach, kde sa jód nenachádza v pitnej vode. Nedostatok jódu spôsobuje nízku hladinu tyroxínu v krvi, čo vyvoláva v prištítnych telieskach zvýšenie produkcie hormónu stimulujúceho rast a činnosť štítnej žľazy. Pod vplyvom tohto hormónu nadobúda štítna žľaza často obrovské rozmery, kedy jej hmotnosť dosahuje až 0,45 – 0,67 kg.

Hypotyreóza

Hypotyreóza je ochorenie štítnej žľazy, pri ktorej je znížená jej činnosť. Štítna žľaza produkuje málo tyroxínu, v dôsledku čoho sa znižuje bazálny metabolizmus. Človek má navonok jemné a slabé vlasy, nadváhu, suchú pokožku, je slabý a má chrapľavý hlas.

U detí, ktorých matky prijímali nedostatok jódu počas tehotenstva, sa môže prejaviť hypotyreóza u detí vo forme mentálnej poruchy. Deti majú retardovaný psychický a fyzický vývin. Ak sa nezistí táto porucha hneď po pôrode, stáva sa trvalou.

Hypertyreóza

Hypertyreóza je zvýšená činnosť štítnej žľazy. Táto porucha je taktiež vyvolaná nedostatkom jódu, ale zväčšená štítna žľaza naopak od hypotyreózy, produkuje nadbytok tyroxínu. Spôsobuje to nadmerný bazálny metabolizmus. Hypertyreóza sa prejavuje stratou hmotnosti, nervozitou, zvýšenou chuťou do jedla, trasením rúk, vystupujúcimi očami a precitlivenosťou voči teplu.

Nadbytok jódu

Nadbytok jódu môže spôsobiť ochorenie nazývané jódová struma. Prítomné sú kožné vyrážky podobné akné.

Ľudia s narušenou funkciou štítnej žľazy alebo ľudia so zníženým príjmom jódu by nemali jesť potraviny, ktoré obsahujú strumigény.

Strumigény

Strumigény sú látky, ktoré sa nachádzajú v niektorých druhoch zeleniny, najmä v kapuste. Strumigény sú látky, ktoré znižujú vstrebávanie jódu. Ľudia, u ktorých je príjem jódu nižší, môžu tieto potraviny prispieť ku vzniku strumy.

Denné dávky jódu

dospelí: 150 μg

tehotné a kojace ženy: 175 – 200 μg

Potravinové zdroje jódu

Hlavnými zdrojmi jódu sú morské potraviny – riasy a morská soľ a jodidovaná kuchynská soľ.

 

Fluór

Fluór patrí medzi minerály, ktoré sú dôležité pri stavbe kostí a zubov. Fluór svojimi účinkami prispieva k zdravým zubom. Inhibuje metabolizmus mikroflóry v ústnej dutine, zabraňuje kazeniu zubov a je silný inhibítor niektorých enzýmov.

Fluoróza

Fluoróza vzniká pri vysokom prísune fluóru do organizmu. Vzniká dentálna alebo skeletová škvrnitosť.

Nadbytok fluóru

Pri nadmernom prísune fluóru dochádza k nežiaducim účinkom. Z kostí sa začne odbúravať vápnik a z krvného séra horčík. Následne sa vápnik začne ukladať vo forme solí v obličkách, svaloch a pľúcach.

Denné dávky flóru

Asi 1 mg.

Zdroje fluóru

Fluorid obsahujú mnohé zubné pasty.

Foto © msk.nina - Fotolia.com

Prečítajte si viac: Zdravý obed




Diskusia k článku Dôležité minerály – jód, fluór

komentárov

Powered by Facebook Comments

Podobné články


Diskusia k článku Dôležité minerály – jód, fluór