Dôležité minerály – draslík, sodík

14 mája, 2012 0 komentárov Zdieľať Zobrazení :  3040
zdroje draslíka - sušené hríby

Draslík

Draslík svojimi účinkami patrí medzi dôležité minerály. Je najdôležitejším vnútrobunkovým prvkom, ktorý má hlavný podiel na udržiavaní optimálneho osmotického tlaku a acidobázickej rovnováhy. Taktiež je potrebný pri tvorbe energie v tele a pri tvorbe glykogénu. Draslík taktiež ovplyvňuje uvoľňovanie inzulínu z pankreasu a hladinu cukru v krvi.

Denné dávky draslíka

minimálna dávka: 2 mg (kritická hranica), priemerná dávka pre dospelého: 3,5 mg

Nedostatok draslíka

Nedostatok draslíka môže byť sprevádzaný dlhotrvajúcimi hnačkami, zvracaním, psychickým alebo fyzickým stresom, chorobným močením, nízkou hladinou cukru v krvi, pitím kávy alebo alkoholu.

Potravinové zdroje draslíka (mg/100 g)

hríby (čerstvé – 486, sušené – 5603), marhule (čerstvé – 300, sušené – 1627), biela fazuľa sušená (1300), hrášok (1175), banány (čerstvé – 380, sušené – 1220), pistácie (963), pšeničné klíčky (900), mandle (850), šošovica sušená (780), sója sušená (755), arašidy (706), slnečnica/mak (700), špenát (640), droždie (631), avokádo (500), raž (490), brokolica/kel kučeravý (450).

Sodík

Sodík je dôležitým minerálom mimobunkovej tekutiny. Je dôležitý pri osmotickom tlaku v organizme a pri zabezpečovaní acidobázickej rovnováhy. Sodík tvorí súčasť tráviacich štiav, spolu s draslíkom je dôležitý pri prenose nervových vzruchov, pri činnosti srdca, peristaltike čriev a pri dráždivosti svalov.

Nadmerný prísun sodíka vo forme NaCl – kuchynskej soli do organizmu má účinky na zvyšovanie telesnej teploty. Nadmerný príjem taktiež vyvoláva poruchy obličiek a nervové poruchy.

Denné dávky sodíka

Hlavný zdroj sodíka je chlorid sodný – kuchynská soľ a jeho príjem by nemal denne presiahnuť 6 gramov (2,4 gramov čistého sodíka). Mnohé potraviny už v prirodzenom stave obsahujú dosť soli. Spotreba sodíka sa zvyšuje pri veľkých stratách vody močením a potením.

Potravinové zdroje sodíka (mg/100 g)

kuchynská soľ (chlorid sodný – NaCl) - cca 40 % sodíka, syr tavený (1300), syr ovčí údený (1300), chlieb (cca 600), syr Ementál (500), kyslá kapusta (400), slané arašidy (cca 230), zeler (130), mangold (100)

Ilustračné foto © hjpix - Fotolia.com

Prečítajte si viac: Chróm




Diskusia k článku Dôležité minerály – draslík, sodík

komentárov

Powered by Facebook Comments

Podobné články


Diskusia k článku Dôležité minerály – draslík, sodík