Čučoriedky sú plné vitamínov a fytonutrientov

máj 28, 2013 0 komentárov Zdieľať Zobrazení :  3792

Brusnice čučoriedkové, skrátene čučoriedky, rastú najmä vo vysokých nadmorských výškach, na holiach a pláňach. Ak si ich chceme nazbierať, často musíme zber spojiť s miernou fyzickou aktivitou v podobe horskej túry. Vyvinuté úsilie a námahu nám tieto malé bobuľky vrátia plným priehrštím vitamínov a stopových prvkov.

Nutričné zloženie čučoriedok

Toto ovocie je predovšetkým významným zdrojom vitamínu C. V pohári čučoriedok nájdeme 14 mg vitamínu C, pričom odporúčaná denná dávka je 60 mg. Vitamín C je dôležitý pre správne spracovanie železa v organizme, pomáha chrániť zdravie zubov a ďasien, posilňuje imunitu a podporuje zdravie našej pokožky. Porcia čučoriedok ďalej obsahuje 100 mg draslíka, ktorý udržuje v norme hladinu cukru a cholesterolu v krvi. Obsahuje aj vitamín A, potrebný pre normálny rast a vývoj, a aj kyselinu listovú, potrebnú pre metabolizmus bielkovín a tvorbu červených krviniek.

Čučoriedky obsahujú fytonutrienty, ktoré pomáhajú chrániť našu pamäť tým, že stimulujú mozog, aby bol neustále aktívny. Aktivita nášho mozgu, a teda aj stav našej pamäte, sa môže oslabovať spolu s pribúdajúcim vekom. Ak do svojho jedálnička včas zaradíme porciu čučoriedok, pomôžeme si uchrániť zdravé myslenie a pamäť. Látky obsiahnuté v čučoriedkach pomáhajú zničiť voľné radikály, ktorých výskyt v organizme môže viesť k mozgovej príhode alebo Alzheimerovej chorobe.

Naše telo potrebuje denne prísun vlákniny, ktorá sa nachádza v ovocí, zelenine a celozrnných výrobkoch, najmä pre správne fungovanie čriev. Mnohí na to zabúdajú  a privodzujú si tak rôzne zdravotné problémy. Strava s vysokým obsahom vlákniny znižuje riziko srdcovo-cievnych ochorení, cukrovky a niektorých druhov rakoviny. Jeden pohár čučoriedok obsahuje 3 gramy prospešnej vlákniny.

Modrá farba bobúľ pochádza z antioxidantov, ktoré ovocie obsahuje. Antioxidanty pomáhajú telu zbaviť sa voľných radikálov. Čučoriedky sú so svojím množstvom antioxidantov na popredných priečkach rebríčka plodín bohatých na antioxidanty.

Použitie čučoriedok v kuchyni

V kuchyni našich starých mám mali čučoriedky výsostné postavenie. Pripravovali z nich zaváraniny, domáci džem, ale aj pálenku. Dnes by sme ich mohli nájsť v jogurtoch, mliečnych nápojoch, dezertoch, alebo ako šťavu. Pri hnačkách a pre diabetikov je veľmi vhodný čaj, alebo zápar z čučoriedkových listov.

Prečítajte si viac: Chren a jeho pozitíva konzumácie




Diskusia k článku Čučoriedky sú plné vitamínov a fytonutrientov

komentárov

Powered by Facebook Comments

Podobné články


Diskusia k článku Čučoriedky sú plné vitamínov a fytonutrientov