Chren a jeho pozitíva konzumácie

máj 28, 2013 0 komentárov Zdieľať Zobrazení :  3129

Táto trváca rastlina s valcovitým koreňom pochádza z juhovýchodnej Európy a vraj ho prvýkrát vypestovali v kláštore. Ľudia si postupne zvykli na špecifickú chuť chrenu a zaradili ho do svojej kuchyne. My dnes chren poznáme najmä ako pikantnú prílohu k mäsovým jedlám, cestovinám, či ako súčasť hamburgerov. Chren má aj významnú úlohu v boji za zdravším životom.

Nutričné zloženie chrenu a pozitíva jeho konzumácie

Jedna polievková lyžica pripraveného chrenu obsahuje len 7 kalórií a len 0,1 gramu tuku. Je významným zdrojom vitamínu C, ktorý posilňuje imunitu. V jednej porcii obsahuje 3,7 mg tohto vitamínu. Obsahuje aj draslík, fosfor, vápnik a kyselinu listovú. Je považovaný za prírodné antibiotikum, pretože obsahuje látky pôsobiace proti baktériám spôsobujúce infekcie močových ciest a obličiek. Horčicové oleje, ktoré obsahuje chren, uľahčujú vykašliavanie a zároveň pôsobia močopudne. Chren taktiež obsahuje vlákninu prospešnú zdravému tráveniu.

Chren pomáha v boji s niektorými druhmi rakoviny, pretože obsahuje glukozinoláty – látky zvyšujúce schopnosť pečene detoxikovať karcinogény a môžu blokovať rast už existujúcich nádorov. Glukozinoláty obsahuje aj brokolica, ale nie v takom veľkom množstve.

Chren a chrenová omáčka sú výborným uvoľňovačom upchatých dutín. Pomáha zmierniť tlak v dutinách. Pomôcť vám môže už konzumácie jedál z chrenu. Ak si však chcete rýchlo pomôcť, postačí vám zarovnaná čajová lyžička strúhaného chrenu.

Možné negatíva konzumácie chrenu

Chren môže nebezpečne podráždiť sliznice nosa, krku, úst, močových ciest a tráviaceho ústrojenstva. Jeho konzumácia môže spôsobiť nutkanie na vracanie či hnačku. Môže negatívne ovplyvniť liečbu porúch štítnej žľazy, preto je vhodné poradiť sa pred jeho konzumáciou s lekárom. Obzvlášť opatrní by mali byť ľudia trpiaci syndrómom dráždivého čreva alebo žalúdočnými vredmi.

Použitie chrenu v kuchyni

Chrenovú omáčku poznáme snáď všetci. Najzdravšou formou je však čerstvý koreň, nastrúhaný alebo nakrájaný. Ak nezvládnete jeho konzumáciu za surova, postačí vám aj ako varená príloha.

Mohlo by vás zaujímať: Pozitíva konzumácie olív





Diskusia k článku Chren a jeho pozitíva konzumácie

komentárov

Powered by Facebook Comments

Podobné články


Diskusia k článku Chren a jeho pozitíva konzumácie