Antioxidanty

máj 1, 2012 0 komentárov Zdieľať Zobrazení :  1922
antioxidanty

Počas niekoľkých posledných desaťročí, vedci zistili, že ovocie a zelenina sú bohaté na antioxidanty. Antioxidanty sa nachádzajú v mnohých potravinách, medzi ktoré patrí ovocie, zelenina, obilniny, orechy, niektoré druhy mäsa, hydiny a rýb.

Antioxidanty sú látky, ktoré chránia bunky pred účinkami voľných radikálov. Voľné radikály sú molekuly, ktoré sa v tele tvoria pri rozklade jedla alebo vnikajú do organizmu vo forme tabakového dymu alebo žiarenia. Voľné radikály môžu poškodiť bunky a môžu hrať úlohu pri tvorbe srdcovocievnych ochorení, rakovine a mnohých ďalších.

Výhody antioxidantov

Hlavnou úlohou antioxidantov je ochrana buniek organizmu pred voľnými radikálmi, ktoré môžu spôsobiť poškodenie buniek. Poškodenie buniek stupňuje podmienky starnutia.

Antioxidanty

Karotenoidy

Existuje viac ako 600 karotenoidov, všetky bojujú proti voľným radikálom a nachádzajú sa v potravinách. Karotenoidy pomáhajú v boji proti niektorých typom rakoviny.

Riziko vzniku rakoviny majú fajčiari a ľudia pracujúci s azbestom u ktorých sa podáva β-karotén. Najnovšie výskumy ukazujú zvýšené riziko vzniku pľúcnej rakoviny.

Vitamín C – kyselina askorbová

Vitamín C chráni bunky pred voľnými radikálmi zvnútra aj zvonka, udržuje zdravé krvné cievny, pomáha pri výstavbe väzivového tkaniva, ktoré je potrebné pri liečbe rán.

Chronický nedostatok vitamínu C zvyšuje riziko chorobných zmien na cievach a naopak optimalizácia príjmu vitamínu C pôsobí ochranne.

Vitamín E

Vitamín E chráni tuky nachádzajúce sa v bunkách a takisto sa jeho konzumáciou znižuje riziko srdcových ochorení a niektorých typov rakoviny.

U osôb, ktoré sú pravidelne vystavené rôznym negatívnym vplyvom na organizmus (fajčenie, cudzorodé látky, alkohol, rôzne formy žiarenia a pod.), by mal byť príjem vitamínu E vyšší a to okolo 50 mg denne.

Selén

Selén chráni bunky pred negatívnym vplyvom voľných radikálov, pomáha udržiavať zdravé vlasy a nechty.

Selén je súčasťou glutatiónperoxidázy, enzýmu, ktorý rozkladá peroxid vodíka a touto cestou chráni organizmus pred aktívnymi formami kyslíka. Pacienti s infarktom srdcového svalu mávajú v krvnom sére znížené koncentrácie selénu.

Flavonoidy

Flavonoidy tvoria veľmi pestrú a rozsiahlu skupinu polyfenolických zlúčenín. Vyskytujú sa v potravinách rastlinného pôvodu napr. v citrusových plodoch, jabĺčkach, rajčinách, v cibuli, hubách a všetkých druhoch zeleniny, ako aj v nápojoch, napr. v čaji, v pive, v bielom a najmä v červenom víne a v ovocných džúsoch. Chemická štruktúra flavonoidov je veľmi rozmanitá. Boli zverejnené prvé údaje, podľa ktorých zvýšený príjem flavonoidov znižuje riziko ochorenia srdca a ciev.

Výskyt flavonoidov

flavonoly – červené víno, čierny a zelený čaj

flavonóny – citrusové plody

flavonoly – cibuľa, pór, šalát, chren, čaj, grep

flavóny – zeler, petržlen

antokyanidíny – víno, červené ovocie, grep

fenylpropanoidy – ovocie, obilie, ryža, kapusta

Isté je, že ani príjem veľmi vysokých dávok antioxidantov nezaisťuje u ľudí vystavených pôsobeniu rôznych rizikových faktorov, napr. fajčeniu, vysokému krvnému tlaku a iným jednoznačnú ochranu pred ischemickou chorobou srdca alebo rakovinou pľúc.

Foto © Serghei Velusceac - Fotolia.com

Prečítajte si viac: Vitamíny rozpustné vo vode




Diskusia k článku Antioxidanty

komentárov

Powered by Facebook Comments

Podobné články


Diskusia k článku Antioxidanty