5 kvasených potravín, ktoré vám zlepšia trávenie a zdravie

december 4, 2013 0 komentárov Zdieľať Zobrazení :  6625
zdravé fermentované potraviny

Vedci každý deň potvrdzujú, že existuje súvis medzi výskytom baktérií v tráviacom čreve a celkovým zdravotným stavom jedinca. Jedným zo spôsobov ako sa dá obmedziť výskyt nežiadúcich baktérií v tráviacom trakte, respektíve zvýšiť výskyt prospešných baktérií, je konzumácia probiotických fermentovaných (kvasených) potravín.

Fermentované potraviny zlepšujú trávenie. Proces fermentácie alebo kvasenia potravín sa dá prirovnať k pretráveniu.  Tento proces uľahčuje telu následné trávenie a pomáha vstrebať živiny.

Proces fermentácie zvyšuje výživnosť potravín. Štúdie preukázali, že tradičné mliečne kvasené výrobky poskytujú viac vitamínov ako mlieko. Aj zelenina, ovocie, fazuľa a obilniny sa stávajú po fermentácii výživnejšími.

Fermentácia zároveň zbaví potraviny nežiaducich látok, napríklad kyseliny fytovej. Zníženie obsahu tohto druhu kyseliny v obilninách, strukovinách, orechoch a semenách, uľahčí absorbovanie minerálov.

Čítajte: 20 najdôležitejších živín pre telo, ktoré by ste mali prijímať každý deň

Kyslá kapusta

Pochopiteľne, jednotkou v našom zozname fermentovaných (kvasených) potravín je kyslá kapusta. Je doplnená o vitamín C, B a K, ktorých účinky procesom kvasenia ešte viac vyniknú. Ďalej obsahuje veľa probiotík, nájdeme v nej prospešné baktérie Leuconostoc, Pediococcus a Lactobacillus.  Ak kupujete kapustu v supermarkete, siahajte po nepasterizovaných výrobkoch, nakoľko proces pasterizácie zabíja všetky užitočné baktérie.

Kimchi

Vedeli ste, že priemerný juhokórejčan zje ročne 20 kíl kimchi? Kimchi j e kvasená kórejská špecialita (používa sa ako príloha) zložená z kapusty, reďkovky a uhorky. Je plná vitamínu C a karoténu.

Miso 

Miso je ázijská špecialita vyrobená z kvasených sójových bôbov a je výborným, zdrojom mangánu, antioxidantov a zinku.

Kokosový jogurt

Kokosový jogurt je plný probiotík a oveľa ľahšie stráviteľný ako klasický, mliečny jogurt. Kokosový orech obsahuje antivírusové, protiplesňové a antibakteriálne zložky. Navyše je plný elektrolytov, vápnika, draslíka a horčíka.

Nakladaná zelenina

Sterilizovaná, nakladaná, fermentovaná či jednoducho povedané zaváraná zelenina obsahuje veľké množstvo aktívnych kultúr (baktérií a enzýmov). Ak preferujete kupované zaváraniny, siahajte v obchodoch po typoch pripravených bez octu. Možno chutia rovnako, ale nemajú rovnaké zdravotné účinky. Napríklad uhorky pripravované v bezoctovom náleve sú ľahšie stráviteľné a obsahujú viac živých kultúr.

Mohlo by vás zaujímať: 15 potravín, ktoré hydratujú organizmus

Ilustračné foto: 123rf.com





Diskusia k článku 5 kvasených potravín, ktoré vám zlepšia trávenie a zdravie

komentárov

Powered by Facebook Comments

Podobné články


Diskusia k článku 5 kvasených potravín, ktoré vám zlepšia trávenie a zdravie