Džúsová diéta

november 1, 2011 0 komentárov Zdieľať Zobrazení :  4744
džúsová diéta

Charakteristika džúsovej diéty

Džúsový pôst, alebo džúsová diéta je krátkodobým diétnym programom rovnako, ako všetky, ktoré sú zložené len z jedného druhu potravín – ovocia, zeleniny, alebo iných rastlinných štiav. Tieto druhy diétnych programov sú vhodné pri plánovanej očiste tela od toxínov a ťažkých kovov. Takéto krátkodobé očistné programy odporúča aj ajurvéda ako prvý krok pri liečbe artritídy, kolitídy, depresie, rakoviny, prípadne ako prevenciu pri fajčení.

Ako doplnok k džúsovej terapii, teda konzumácii čerstvo vytlačených štiav a koktailov zo zeleniny a ovocia sa odporúča aj masáž čriev, klystíry či užívanie preháňadiel, ktoré dokonale uvoľnia telo a očistia tráviaci trakt.

Pôvod džúsovej diéty

Táto očistná terapia je populárna najmä v Kanade a Spojených štátoch, hoci pôvodne bola vyvinutá v Nemecku v 19. storočí. Kladie dôraz najmä na prevenciu chorôb a odporúča neinvazívnu formu doplnkovej terapie. Neupravovaná ovocná či zeleninová šťava je najlepšou formou očisty a doplnenia vitamínov.

Tretím faktorom, ktorý prispel k záujmu o tento druh redukčného programu, sú 70. roky 21. storočia a rozšírenie vegánstva a vegetariánstva. Ľudia, ktorí sa snažia vytesniť zo svojho jedálnička mäso, či už zo zdravotných, náboženských alebo dôvodov súvisiacich zo životným prostredím, často siahajú práve po očiste prostredníctvom štiav. Medzi najznámejších zástancov tohto redukčného programu patrili v roku 1980 Bernard Jensen a Jay Kordich, ktorí obaja patrili medzi tzv. striktných vegetariánov – siahajú výhradne po surových potravinách. Obaja páni sa výrazne pričinili o popularitu „džúsových pôstov.“

Popis džúsovej diéty

Diéta sa zameriava na krátkodobú konzumáciu ovocných a zeleninových štiav počas dňa. Jediným povolením je pitie čistej vody, prípadne konzumácia ovocia a zeleniny.

Odporúčame vyhnúť sa džúsovému pôstu počas teplých letných dní, prípadne počas dovoleniek v tropických oblastiach. Väčšina ľudí podstupuje krátkodobý očistný program raz maximálne dvakrát ročne. Rovnaký účinok však má aj zaradenie jedného „džúsového“ dňa do týždňa.

Odporúča sa začať už 7 – 10 dní vopred obmedziť príjem stimulantov (káva, čaj, kakao a kolové nápoje), alkoholické nápoje, živočíšne mäso, ryby, vajcia a mliečne výrobky a produkty z rafinovaného cukru. Strava by sa v tomto období mala skladať z ovocia, zeleniny a strukovín.

Ak sa už pre tento program rozhodnete, odporúča sa zachovať príjem tekutín v množstve 1 – 2 litre čistých ovocných a zeleninových štiav. Ako doplnenie sa odporúča ešte 6 pohárov teplej čistej vody. Niektorí liečitelia a terapeuti odporúčajú aj pitie bylinkových čajov.

Ovocná a zeleninová šťava by mala byť čerstvo odšťavená. Balené džúsy sa neodporúčajú, pretože je v nich často vysoký obsah konzervantov a prídavných látok. Balené šťavy navyše často prebiehajú procesom pasterizácie, kde sa pri vysokých teplotách ničí väčšina enzýmov a vitamínov. Siahajte po organických plodinách, najlepšie priamo od pestovateľa.

Pri príprave šťavy zvoľte radšej kombináciu druhov zeleniny a ovocia. Skonzumovať by ste ju mali do polhodiny po odšťavení. Po uplynutí tejto doby sa začínajú rozkladať živiny obsiahnuté v odšťavenom nápoji.

Existuje celý rad receptov a publikácii, kde nájdete tipy ako správne zvoliť kombinácie druhov ovocia a zeleniny. Najčastejšie používané a zároveň odporúčané druhy ovocia a zeleniny sú: petržlen, kel, mangold, zeler, špenát, väčšina kapustovitej zeleniny, mrkva, sladké zemiaky, hrozno, jablká, melón, ananás a jahody. Ako ochucovadlo môžete pridať bylinky (fenikel, mäta, bazalka, zázvor). Použiť môžete aj aloe vera gél.

Dôležitou súčasťou džúsovej diéty je používanie preháňadiel, prípadne klystírov, kvôli očiste dolných partií tráviaceho traktu. Šťavy totiž neobsahujú toľko vlákniny, aby zostala zachovaná peristaltika čriev. Ak by sa pohyblivosti čriev nedopomohlo, začali by sa postupne odpadové látky a toxíny v črevách hromadiť a následne preniknúť do krvného riečišťa.

Tak ako je potrebný plynulý prechod z klasickej stravy na diétny režim, po ukončení džúsového pôstu je potrebný plynulý prechod späť. V prvý deň sa odporúča zaradiť dva kusy ovocia, rozdelené na dve časti. Ďalšie dni postupne v menších množstvách zaraďujte zeleninu, ktorá neobsahuje škrob (špenát, cuketa), zelené druhy šalátu, hnedú ryžu, kuracie mäso a nakoniec aj mliečne výrobky a vajcia.

Funkcie džúsovej diéty

Džúsovú diétu si vyberajú ľudia z mnohých dôvodov. Často sú to náboženské a duchovné dôvody, zdravotné dôvody alebo čisto len detoxikácia.

Džúsový pôst je forma očisty, ktorá je obľúbená v ajurvedskej medicíne a východných náboženstvách. Očistou organizmu, podľa učenia týchto náboženstiev, je dosiahnuť duchovnú očistu. Odporúča sa ja ľuďom, ktorí sa liečia zo závislosti od alkoholu, drog a fajčenia. Ako vedľajší efekt tohto diétneho programu je údajne aj úľava od psychického stresu.

V rámci detoxikácie sa džúsový pôst osvedčil ako prostriedok odstránenia niektorých škodlivých živín z tela. Za pár dní sa ľahko zbavíte ťažkých kovov, rôznych chemických látok, ktoré nám do organizmu preniknú z prostredia, alebo aj toxínov nahromadených v tráviacom trakte.

Pomocou štiav sa, podľa medicínskych štúdií, dajú zmierniť príznaky a pôsobenie niektorých chorôb a medikamentóznej liečby. Osvedčila sa pri artritíde, autoimunitných ochorení, depresií, roztrúsenej skleróze a údajne zmierňuje vplyv a účinky chemoterapie.

Výhody džúsovej diéty

Tento redukčný program, okrem okamžitého váhového úbytku, prináša aj úľavu pri problémoch s trávením a problémom s dráždivým črevom. Priemerný váhový úbytok sa pohybuje na úrovni 1,5 až 3 kíl u dospelého človeka.

Riziká džúsovej diéty

Medzi hlavné zdravotné riziká patria metabolické záchvaty u pacientov s cukrovkou, upadanie do mdlôb, hnačka, dehydratácia, nedostatok proteínov a vápnika. Medzi menej závažné vedľajšie účinky patria bolesti hlavy, únava, zápcha, akné a zvýšené potenie.

Všeobecne platí, že predtým, ako sa odhodláte podstúpiť redukčný program, je potrebné poradiť sa so všeobecným lekárom.

Džúsový pôst sa neodporúča tehotným ženám, deťom, pacientov s diabetom, hypoglykémiou, mentálnou anorexiou, bulímiou, ochorením pečene, podvýživou alebo ochoreniami hrubého čreva.

Diéta tohto typu by nemala trvať viac ako 4 dni bez lekárskeho dohľadu.

Z ekonomického hľadiska je to potencionálne drahá forma chudnutia. Ak nemáte doma odšťavovač, pripravte si hotovosť. Organické a bio ovocie a zelenina sú tiež pomerne drahšie ako plodiny neznámej kvality. Počítať treba aj s nákladmi na preháňadlá a klystírové terapie.

Foto © Africa Studio - Fotolia.com

Prečítajte si viac: Slovník pojmov




Diskusia k článku Džúsová diéta

komentárov

Powered by Facebook Comments

Podobné články


Diskusia k článku Džúsová diéta