Raw food diéta (Surová strava)

august 6, 2014 0 komentárov Zdieľať Zobrazení :  3728
raw-food-dieta-diety-a-chudnutie

Raw food diéta, teda surová strava sa postupom času dostáva viac do povedomia ľudí. Veľmi populárnou je nie len u ľudí, ktorí chcú schudnúť, ale aj u tých, ktorí sa chcú zdravo stravovať. Raw food diéta je v podstate životný štýl, kedy sa potraviny tepelne neupravujú a konzumujú sa za surova. Z jedálnička sú úplne vynechané komerčne spracované potraviny a všetko varené, pečené, grilované a pod.

Pôvod raw food diéty

Raw food diéta (surová strava) má svoje korene v praveku. Ľudia si postupne začali osvojovať pracovné nástroje a naučili sa ovládať oheň, surová strava postupne ustupovala a začala sa konzumácia zväčša tepelne upraveného jedla. Návrat k surovej strave a tepelne neupravovaným potravinám sa začal rozvíjať okolo roku 1930. Priekopníkom surovej stravy, teda raw food diéty je Ann Wigmore. Bol to skromný človek, ktorý sa živil surovou stravou, tzv. „živými potravinami“, ktoré pomáhajú pri detoxikácii organizmu. Ďalším fanúšikom a obhajcom surovej stravy bol Herbert Shelton, ktorý založil školu a kliniku v Texase, kde sa presadzovala prírodná hygiena. Prírodná hygiena je odnož prírodnej alebo alternatívnej medicíny. Shelton veril, že bežné lieky sú jedy, že jedine pôst dokáže očistiť telo a že iba jeden typ potravín by sa mal konzumovať v každom jedle.

Raw food diéta sa najviac preslávila okolo roku 1990, kedy ju začali dodržiavať hviezdy ako Demi Moore a Woody Har-relson. Neskôr sa začali objavovať prvé reštaurácie a kaviarne zamerané na prípravu surovej stravy.

Raw food diéta je filozofia

Raw food diéta – surová strava je skôr filozofia a alternatívna voľba životného štýlu než redukčná diéta. Za stravovanie podľa princípov raw food diéty sa považuje to, keď človek skonzumuje viac než 75% surovej stravy počas dňa. Nadšenci raw food diéty veria, že čím viac surovej stravy zjedia, tým budú mať lepší zdravotný stav.

Surové a živé potraviny

Za surové potraviny sa považujú také potraviny, ktorých tepelná úprava nepresiahla teplotu 47 °C. Niektorí nadšenci surovej stravy rozlišujú ešte aj pojmy ako „surové potraviny“ a „živé potraviny“. Surové potraviny sa definujú ako tepelne neupravené potraviny. Živé potraviny sú potraviny, ktoré obsahujú viac enzýmov, pretože boli „aktivované“. Príklad: Surové mandle sa považujú za surové, ale mandle namočené vo vode, ktoré začali klíčiť sa považujú za živé. Pre obe skupiny potravín platí jedna spoločná črta, a to, že nemôžu byť tepelne upravené na teplotu vyššiu než 47 °C.

Raw food diétu vyhľadávajú väčšinou vegáni, ktorí nekonzumujú žiadne živočíšne produkty, alebo vegetariáni, ktorí konzumujú mliečne výrobky. Postupne sa však k tomuto životnému štýlu oddávajú aj ľudia so zmiešaným typom stravy, ktorí dávajú prednosť neupravovanej, nespracovanej a ekologicky dopestovanej strave.

Čo jesť pri raw food diéte

Piliermi raw food diéty, teda surovej stravy sú tieto skupiny potravín:

  • Čerstvé ovocie a zelenina
  • Semená
  • Orechy a oriešky
  • Strukoviny (sušená fazuľa a hrach)
  • Celé zrná
  • Sušené ovocie a zelenina
  • Nepasterizované ovocné a zeleninové šťavy
  • Mladé kokosové mlieko
  • Morské riasy a morská zelenina
  • Listová zelenina
  • Výhonky všetkého druhu
  • Čistená alebo vo fľašiach balená voda
  • Nepasterizované mlieko a mliečne výrobky vyrobené z nepasterizovaného mlieka
  • Surové vajíčka

Ako správne spracovať potraviny pri raw food diéte

Pri raw food diéte sa odporúča spracovať potraviny nasledujúcim spôsobom:

  • Miešanie
  • Sekanie, drvenie a mletie
  • Dehydratácia potravín
  • Odšťavovanie
  • Namáčanie orechov a sušeného ovocia
  • Naklíčenie semien, zŕn a fazule
  • Mixovanie
  • Sušenie (nie pri vyššej teplote ako 47 °C)
  • Použitie kuchynského robota
  • Odšťavovanie

Aj keď surová strava znižuje čas potrebný na prípravu pokrmov, príprava niektorých jedál môže byť celkom časovo náročná. Počas raw food diéty je veľmi dôležité plánovanie jedál, aby sa zabezpečil nutrične správny prísun vitamínov a minerálnych látok. Ak sa neprijíma v dostatočnom množstve niektorá potrebná zložka potravy, mala by sa nahradiť príjmom pomocou doplnkov stravy. Príprava jedál častokrát vyžaduje použitie mixéru, kuchynského robota, odšťavovača alebo sušičky potravín.

Raw food diéta a jej funkcie

Hoci chudnutie nie je cieľom raw food diéty, dochádza k nemu vďaka strave, ktorá má nízky obsah tukov, rafinovaných sacharidov, bielkovín a kalórií. Čo je dôležité si uvedomiť, že tento životný štýl dopĺňa túžbu po čistote, odmietaní konvenčnej medicíny a má úsilie dostať sa bližšie k prírode ako takej.

Raw food diéta vyzdvihuje to, že potraviny sú bohaté na enzýmy, ktoré pomáhajú tráveniu. Tepelná úprava inaktivuje enzýmy ukryté v surových potravinách (denaturuje ich), varené jedlo sa tým stáva pre organizmus ťažšie stráviteľné. Niektoré odnože raw food diéty idú tak ďaleko, a hlásajú, že varené potraviny sú pre telo toxické. Okrem enzýmov, ktoré podporujú trávenie, surové potraviny obsahujú baktérie a mikroorganizmy, ktoré sú prospešné pre trávenie. Tepelne neupravené potraviny taktiež obsahujú viac živín a vitamínu C, ktorý sa tepelnou úpravou znehodnocuje.

Raw food diéta a jej výhody

Raw food diéta tvrdí, že surové potraviny ponúkajú nasledujúce výhody:

  • Lepšia kontrola hmotnosti (menej problémov s obezitou)
  • Zvýšenie energie
  • Zlepšenie trávenia
  • Odolnejší imunitný systém
  • Zlepšenie duševnej jasnosti a tvorivosti
  • Zlepšenie stavu pleti
  • Zníženie rizika vzniku srdcových chorôb a iných chronických ochorení

Nutné opatrenia raw food diéty

Niektoré potraviny v surovom stave obsahujú nebezpečné látky, ktoré by sa za bežných podmienok pri tepelnej úprave zničili. Preto si treba dávať pozor na nasledovné:

  • Surová pohánka je jedovatá a spôsobuje u ľudí fotosenzitivitu.
  • Surové listy a stonky rebarbory môžu byť jedovaté, pokiaľ nie sú zozbierané ako mladé.
  • Fazuľové klíčky sú jedovaté.
  • Zelené časti zemiakov obsahujú solanín, ktorý je pre telo toxický. Solanín sa neutralizuje práve varením pri vysokých teplotách.
  • Surové mäso a morské plody môžu byť kontaminované baktériami a parazitmi, ktoré by sa zničili pri tepelnej úprave.

Možné riziká spájajúce sa s raw food diétou

Nadmerné až prehnané sledovanie toho, čo jeme môže viesť k ortorexii. Ľudia s ortorexiou sa zameriavajú na konzumáciu len „správnych“ a „čistých“ potravín v správny čas. U takýchto ľudí nie je jedlo pôžitkom, stávajú sa jeho otrokom. Ortorexia sa zaraďuje medzi poruchy príjmu potravín, kedy posadnutosť jedlom narúša vzťahy a denné aktivity jedinca. Niektorí odborníci zaraďujú ortorexiu medzi jednu z variant obsedantno-kompulzívnej poruchy.

Raw food diéta taktiež prináša zvýšené riziko vzniku nedostatku niektorých vitamínov. Jedná sa hlavne o vegánov a vegetariánov, ktorí nekonzumujú žiadne mäso, len surovú stravu. Najčastejšie trpia nedostatkom vitamínu B12 a bielkovín.

Všeobecne sa odporúča začínať so surovou stravou pomalšie. Surové potraviny zavádzajte do jedálnička postupne a nerobte náhle zmeny v stravovaní. Zo začiatku sa môžu objaviť detoxikačné príznaky, ako sú bolesť hlavy, nevoľnosť, rôzne chute alebo dokonca depresie.

Raw food diéta a názor odborníkov

Mnohí lekári a odborníci na výživu sú skeptickí voči filozofii raw food diéty. Nie je u nich zaručené, že počas raw food diéty prijímajú dostatočné množstvo potrebných vitamínov, minerálov a bielkovín, ktoré sú dôležité pre udržanie si zdravia. Avšak, surová strava nepochybne znižuje riziko vzniku rôznych ochorení, ako je obezita a zvýšená hladina cholesterolu v krvi, ktoré sú spájané s rozvojom kardiovaskulárnych ochorení.

Ak máte s raw food diétou skúsenosti, podeľte sa o ne v diskusii pod článkom. Ďakujeme.

Prečítajte si viac: Diéta 5:2




Diskusia k článku Raw food diéta (Surová strava)

komentárov

Powered by Facebook Comments

Podobné články


Diskusia k článku Raw food diéta (Surová strava)